Irene på besök!



Hej hej hallå har ju hänt en del sen sist så tänkte sammanfatta lite det senaste dagarna!

Söndagen:
Men som sagt tänkte berätta lite vad som hänt, så börjar med lördagen! Låg på helspänn hela kvällen och natten samtidigt som jag och Johanna pratade i telefonen. Som jag skrev i tidigare inlägg så var det tornado, orkan och översvämningar som de varnade för i New York och i New Jersey. Fick inte mycket sömn den natten, himlen sken upp ibland så att man trodde att det var någon som stod med en stor strålkastare och lyste upp hela himlen med, på ett sätt var det ganska häftigt att se.  Annars var det bara extremt mycket regn och vind som hördes väldigt väl utifrån.  Strömen gick vid 3 och jag somande runt 4, vaknade igen runt 5 och sen låg jag halvvaken till halv 7. Steg upp kl 8 och kollade ut genom fönstret mycket vatten, och grenar och grejer som låg överallt och kollar sedan ut igenom fönstret i min trappa och får se grannens träd ligga tvärs över gatan och över hela eledningen, skit bra! Gick sen ner i köket och möter min värdmamma och då säger hon att källaren är fylld med vatten dock bara i träningsrummet tack gode gud för det. Så vi fick ringa brandmännen så att de skulle fixa de eller snarare pumpa ut vattnet. Så söndagen gick mest åt att försöka fixa en generator, vilket min värdpappa och H stod i kö för i över fyra timmar dock kom de hem utan generator. Jag och sonen åkte ut för att kolla hur de såg ut i resten av Westfield, jätte många gator var avstängde och de låg träd lite här och var. Och på vägen hem köpte vi med oss pizza hem, och på route 22 hade matställerna öppet för att deras ledningar ligger under marken som tur är. Så mat fick vi. Senare på kvällen åkte A till en kompis och på något vänster säger hans kompis pappa att han ha två generatorer så att vi kunde få köpa en, så min värdpappa och H begav sig dit och köpte en, tog med den hem och försökte att få den att funka. Vi körde fram och tillbaka till bensinstationen 4 gånger för att fylla på den med bensin. Efter de försökte vi plugga in den och vi fick igång pumpen och vattnet, vi hade även ett mini kylskåp som var mindre än ett på ett hotell, en lampa och så att man kunde ladda mobilen, så där hade vi vårt lilla crew i köket. Dock så lät generatorn värre än en motorbåt och stod klart vid yttedörren närmast mitt rum och dånade, härligt ljud när man ska sova. Sen fick vi även höra på radion i bilen att de varnar för översvämningar i New Jersey så att man ombeddes att inte ge sig ut på vägarna under måndagen och även mycket lokaltraffik var fortfarande stängd.

Måndagen:

Blev ingen redig jobbardag eftersom att de varnade för översvämningar plus att finns ju inte så mycket att göra nu när strömmen hade gått. Mina värdföräldrar var hemma då ingen lokaltrafik funkade. Men vi fixade med kylskåpet, (de hade ett minimal som var mindre än ett på ett hotell) och fick in ost, yoghurt, ägg och mjölk så att de inte skulle bli dåligt i alla fall. Åt amerikanska pannkakor och bacon till frukost, med hitta nemo plasttallrikar och de kända amerikanska röda muggarna och plastbestick så hipp så. Tog en promenad för att både slå ihjäl någon timme samt kolla hur de såg ut på gatorna, och i downtown. De flesta vägarna var fortfarande avstängda, de låg grenar och träd fortfarande över vägarna som de inte hade röjt bort ännu och det var helt dött i downtown, allt var stängt för att det inte fanns någon el och inte en människa vistades på gatorna, tänk er staden i house of wax precis så kändes det att gå omking där spökstad!! Lagade mat med min värdmamma på kvällen, eftersom att vi har gasspis så får vi bara tända den förhand vilket funkar. Senare på kvällen gav sig min värdpappa ut för att köpa ett större kylskåp så att vi kunde få in mer mat, och fläktar eftersom acn inte funkade Sen på kvällen kom Sara förbi en runda så jag fick lite socialkontakt, trevligt.

Tisdagen: 

Steg upp klockan 8 och körde C till hennes piano, en del vägar hade öppnat så att vi kunde ta oss dit. Satt där och väntade i en timme tills hon var klar och sen körde vi hemmåt. Hennes syster H körde henne till kören medans jag och min värdmamma förberedde maten och tvättade ur hela kylen. Så nu är både frys och kyl skinande rent. Sen hämtade jag upp C runt halv 6 tiden, var hemma efter 6 och sen åt vi och jag tog en dusch och senare på kvällen ville C ha glass så vi gick ner till downtown eftrsom att de hade fått ström så då fick vi upp hoppet om att vi med kanske skulle få ström, man kunde ju alltid hoppas.

Onsdagen:

Fortfarande ingen ström, skulle kört C till kören men det gjorde hennes syster H så jag begav mig till ett tvätteri så att jag kunde tvätta. Eftersom att H ska flytta nu till helgen så måste hennes kläder och de vara tvättade och klara. Åkte sen hem och förberedde maten och sen på eftermiddagen hämtade jag upp C från kören. Kom en kille och sa att de skulle börja flytta på trädet utanför oss som låg över elledningen, så ja de fanns hopp. Och sen efter 2 timmar satt mig ute för att skriva brev till farmor och gick sen in för att gå på toa och woups vi hade ström, vilken lycka! Slippa, plast tallrikar, plastmuggar och plastbestik, inga mer ficklampor eller små elljus wiiieehoo!

Så de var lite av de som hänt här dock hade vi väldigt mycket tur då en del hus här hade vatten upp till midjan på första våningen, och inget varmvatten. Och ett par, två hus bort på vår gata fick hela källaren förstörd, så vi ska inte klaga!

Men vi mår bra och jag är så lättad över att ha strömen tillbaka!


fylla upp badkar med vatten!

Batteridrivna ljus!


3 cm vatten i gymmet inte så kul!

Precis utanför vårt hus!






ett litet kylskåp, en lampa, och så vi kunde ladda mobilerna!



Kommentarer
Postat av: Sara

Asså om man inte fattar hur illa stormen faktiskt var när man ser dina bilder på träd som ligger rakt över vägar och hustak, ja då måste jag ifrågasätta IQ-nivån. Fattar fortfarande inte vilken tur vi hade där jag bor som inte drabbades alls typ :O

2011-09-02 @ 08:19:48
URL: http://saraat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0